Świadczenie "Dobry Start"

Od 1 lipca 2021 r. realizacją Rządowego Programu Dobry Start „300 +” począwszy od ustalenia prawa do świadczenia dobry start z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego 2021/2022 będzie zajmował się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.


Co się zmienia?
Składanie wniosków będzie odbywać się tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.


Jak składać wniosek od 1 lipca 2021 r.?
Wszyscy rodzice od 1 lipca mogą, tak jak w ubiegłych latach, składać wnioski online:

Wnioski należy składać do 30 listopada.

"Dobry Start"

Świadczenie „Dobry Start” wynosi 300 złotych dla każdego uczącego się dziecka. Jest to świadczenie uzyskiwane na wniosek, bez względu na dochody.  


Dla kogo wsparcie?

Świadczenie "Dobry Start" przysługuje raz w roku na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia.

Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:

  • ukończenia 20 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20 rok życia;
  • ukończenia 24 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24 rok życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.

Programem nie zostały objęte dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole.

 
Jak otrzymać świadczenie "Dobry Start"?

Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Mogą to zrobić: rodzice, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka, osoba ucząca się (oznacza to osobę pełnoletnią uczącą się w szkole, niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą sądową prawa do alimentów z ich strony oraz osobę usamodzielnianą, o której mowa w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej), a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.

 
Gdzie złożyć wniosek?

Wnioski o świadczenie „Dobry start” mieszkańców gminy Brańsk będą przyjmowane i rozpatrywane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brańsku.

Podobnie jak w przypadku świadczenia wychowawczego (500+), wnioski elektroniczne o świadczenie „Dobry start” będzie można składać za pośrednictwem portalu Ministerstwa Rodziny empatia.mrpips.gov.pl oraz bankowość elektroniczną.

Banki, które umożliwiają składanie wniosku o świadczenie dobry start przez swoje serwisy to: PKO Bank Polski, Bank Pekao SA, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, Bank Pocztowy SA, Credit Agricole, Bank Millennium, Getin Bank, Nest Bank, Banki Spółdzielcze SGB, Bank BPS SA 

 
Kiedy złożyć wniosek?

Od 1 lipca 2018 r. będzie można złożyć wnioski elektroniczne, m. in. za pośrednictwem:

  • Bankowości elektronicznej

Od 1 sierpnia 2018 r. będą przyjmowane wnioski tradycyjne (papierowe) złożone osobiście bądź przesłane za pośrednictwem poczty.

Ważne! Ostateczny termin na ubieganie się o świadczenie „Dobry start” upływa 30 listopada 2018 r. Wniosek złożony po tym terminie pozostanie bez rozpatrzenia.

Kiedy rodzina otrzyma pomoc?

Ustalenie prawa do świadczenia „Dobry start” oraz jego wypłata będzie następować w terminie do 2 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami). W przypadku wniosków kompletnych złożonych w lipcu lub sierpniu, rodziny otrzymają świadczenie „Dobry start” nie później niż 30 września. 

 

Uproszczona procedura

W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia „Dobry start” zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – będą one wydawane jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia, a także w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.

Wnioskodawcy zostanie przesłana informacja o przyznaniu świadczenia dobry start na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, zostanie on poinformowany  o możliwości  osobistego odebrania informacji o przyznaniu świadczenia dobry start.

Adres poczty elektronicznej, z których będzie wysyłana korespondencja dla klientów:

gopsbransk@podlaskie.pl

 

Udostępniający: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brańsku

Wytwarzający/odpowiadający: Kierownik GOPS w Brańsku

Data wytworzenia: 2018-06-19

Wprowadzający: Beata Bańkowska

Data modyfikacji: 2021-07-14

Opublikował: Beata Bańkowska

Data publikacji: 2018-06-19